هزینه ساخت و ساز اسکلت بتنی در سال 1401

هزینه ساخت و ساز اسکلت بتنی در سال 1401

Concrete skeleton

اسکلت بتنی نوعی سازه است که در ساخت انواع پروژه‌های مهندسی قابل استفاده می باشد.برای ساخت این سازه از بتن آرمه که ترکیبی از میلگرد، شن، ماسه و سیمان است، استفاده می‌کنند. استفاده از این سازه در ساختمان‌های مدرن یکی از رایج‌ترین کاربردهای آن می باشد.اسکلت بتنی در قسمت‌های مختلف مانند سقف، پله، ستون، پی، فونداسیون،دیوار برشی، پله و تیرچه‌ها بکار برده می شود.انتخاب این نوع اسکلت برای ساخت انواع سازه‌ها به شرایط آب‌وهوایی منطقه احداث پروژه، نوع سازه، میزان هزینه اختصاص یافته به ساخت سازه، شرایط اجرای سازه، نظر کارفرمای پروژه و عوامل فنی ساخت سازه بستگی دارد.

به طور کلی هزینه اجرای اسکلت، حدودا ۲۰-۲۵٪ از هزینه ساخت ساختمان را تشکیل می‌دهد.

عوامل موثر بر هزینه اسکلت بتنی

  • منظم بودن سازه

هرچه پلان ساختمان متقارن تر و ساده تر باشد وزن میلگرد سازه نیز کمتر خواهد شد. یک طراح سازه حرفه ای با منظم کردن پروژه، به سبک سازی سازه کمک کرده و هزینه ساخت اسکلت بتنی را کاهش می‌دهد.

  • طول دهانه

هرچه طول دهانه ها بلندتر باشد مصرف میلگرد نیز بالاتر رفته و باعث افزایش هزینه ساخت اسکلت بتنی می‌شود.

  • ارتفاع سقف ها

قطعا هرچه ارتفاع سقف ها بلندتر باشد میلگرد و بتن مصرفی و همچنین دستمزد اجرای اسکلت بتنی نیز افزایش خواهد یافت.

  • کاربری پروژه

ساختمان مسکونی در مقایسه با ساختمان تجاری یا اداری، بارهای کمتری بعدا به آن وارد می‌شود. علاوه بر این هرچه اهمیت ساختمان بالاتر باشد طراح سازه مجبور است طرحش را سنگین تر کند که منجر به بالاتر رفتن هزینه اجرای اسکلت بتنی خواهد شد.

  • خاک و شهر محل ساخت

مطابق استاندارد 2800(ویرایش چهارم)، ۴ تیپ خاک در ساختمان سازی وجود دارد که هر یک نتایج متفاوتی را در طراحی سازه در پی خواهد داشت. علاوه بر این، کشور ما از نظر لرزه خیزی به ۴ منطقه تقسیم بندی می‌شود. بنابراین دو پروژه یکسان با خاک یکسان در دو شهر مختلف می‌تواند نتایج متفاوتی داشته باشد.

 

تفکیک هزینه‌های مرتبط با ساخت اسکلت بتنی

  1. میلگرد

اصلی‌ترین هزینه اجرای اسکلت بتنی مربوط به خرید میلگرد است. معمولا ۴۰ تا 48 کیلوگرم در هر‌ مترمربع زیربنا وزن میلگرد سازه ساختمان‌های بتنی می باشد.

در ضمن برای در نظر گرفتن پرت میلگرد و هزینه حمل و نقل آن، قیمت میلگرد را ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر در نظر می گیریم.

  1. بتن

مصرف بتن در سازه بتنی حدود ۰.۳-۰.۳۵ مترمکعب به ازای هر مترمربع زیربنا است. اگر می‌خواهید بتن فونداسیون را هم به آن اضافه کنید کلا ۰.۴ مترمکعب در هر مترمربع زیربنا در نظر بگیرید.

هزینه پمپ بتن

پمپ ثابت حدود مترمکعبی ۴۰ هزارتومان است و پمپ دکل یا پمپ هوایی بسته به شرکت، بین ۵ تا ۷ میلیون تومان هزینه دارد. از آنجایی که در هر سقف ۲ مرتبه بتن ریزی داریم (ستون + سقف)، این هزینه را دو برابر درنظر میگیریم..

  1. دستمزد اجرای اسکلت بتنی

منظور از هزینه اجرای اسکلت بتنی، مبلغی است که بابت اجرای ستون و سقف به پیمانکار پرداخت می‌شود. در ادامه قیمت اجرای اسکلت بتنی به تفکیک سقف هایی که بیشترین کاربرد را دارد آورده شده است. در این قیمت‌ها، دستمزد پیمانکار و همچنین تهیه لوازم کار مثل قالب و جک درنظر گرفته شده است.

عوامل موثر بر قیمت اجرای اسکلت بتنی

نوع سقف :

به غیر از سقف تیرچه بلوک که هزینه اجرای کمتری در مقایسه با دیگر سقف‌ها در سازه بتنی دارد، مابقی سقف ها مثل دال و وافل قیمت اجرای تقریبا یکسانی دارند.

 ارتفاع سقف :

مثلا در پروژه های تجاری از آنجایی که ارتفاع سقف ها بلند است، هزینه زیرسازی سقف نیز بیشتر می‌شود. در پروژه های مسکونی معمولا ارتفاع کف تا کف را ۳.2 متر در نظر می گیرند و تا ۴ متر نیز معمولا با همان قیمت اسکلت بتنی اجرا می‌شود. اما اگر ارتفاع سقف ها از ۴ متر بیشتر باشد قیمت اجرای اسکلت بتنی نیز افزایش پیدا می‌کند.

 متراژ سقف :

هرچه متراژ سقف کمتر باشد سود پیمانکار کمتر می‌شود. بنابراین اگر متراژ سقف از حدی کمتر باشد (مثلا کمتر از 100 مترمربع)، پیمانکار با مبلغ بیشتری پروژه را قبول می کند.

پلان پیچیده :

در برخی از پروژه های ویلایی، هم پلان پیچیده بوده و هم کنسول های بلندی در ارتفاع بالا خواهیم داشت که هزینه اجرای اسکلت بتنی حدود ۵۰٪ نسبت به قیمت های معمول افزایش می یابد.

دستمزد اجرای اسکلت بتنی

هزینه اجرای اسکلت بتنی با سقف تیرچه بلوک 170 تا 200 هزار تومان به ازای هر مترمربع زیربنا می باشد که البته ابعاد و تعداد بازشوها مانند پاسیو و چاهک آسانسور و باکس پله نیز روی این عدد موثر است.

          فوم و تیرچه

پلان هر ساختمان و نحوه طراحی آن بر روی متراژ تیرچه موثر است و نمی توان عدد مشخصی ارائه داد ولی مصرف فوم در هر مترمربع زیربنا حدود 0.68 عدد است.

 

جمع بندی هزینه اسکلت بتنی در سال 1401

با در نظر گرفتن جزئیات فوق و برخی هزینه های متفرقه دیگر مانند حمل و نقل، جرثقیل، میلگردها اتکا و ممان منفی و حرارتی، اسپیسر، پلاستیک، فوم دیواری، مواد افزودنی بتن، آزمایشات بتن و میلگرد و … به عدد 2.500.000 تومان به ازای هر مترمربع زیربنای ساختمان می رسیم.

aparat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *